Rob.dk

Thailand 2016 – Dag 8 – 05.03.2021 – Bangkok

Det blev en dejlig lang dag i Bangkok – så derfor er der også MANGE billeder fra denne dag.

Dagens første udflugtsmål var et flydende marked.

Vi stod op til denne udsigt fra vores hotelværele. . Smukt og kedelig på en gang.

Vi bor på 25. etage. Et klistermærke i loftet ved vinduet fortæller i øvrigt at dette er retningen mod Mekka (hverken klistermærke eller Mekka kan ses på billedet).

Efter at have kørt med en taxa der forsøgte at tage måsen på os skiftede vil til vores første Tuk Tuk. Han forsøgte sådan set også at tage måsen på os.

Der var andre end os der vente på at komme med båden. Jeg husker ikke om vi kom med denne båd eller den næste.

Bangkok fra søsiden.

Så var det tid til Longboat. Z var ret utilfreds med at blive kaldt ‘Big Girl’ da de hjalp hende ned i båden, men det hjalp lidt da jeg skrålede Biiiiiig Gøøøøøørls Dåååååånt Krrraaaaaaajjjj.

Vi fik plads forrest i båden. Selfie-time!

Enkelte steder var der sælgere i små både der tilbød deres varer.

Et eller andet tempel. Der er så mange at det er svært at holde styr på dem.

Beboelser ned til vandet. Vist i den lidt mindre fine ende af byen.

Dem der ikke ved hvordan en Longboat ser ud burde gense deres Jame Bond-film, men her er en.

Båden er af træ og i bagenden (duh) er der en ordentlig Mofo af en motor. På den er der monteret en laaaaaaaaaang aksel og for enden af den er så propellen og et lille ror.

Når båden skal dreje drejer man bare hele motoren. De larmer som ind i helvede men kan til gengæld få båden til at skyde en fart der slet ikke virker (eller lyder sund når man banker ind i hækbølgen fra en anden Longboat der lige er sejlet den anden vej.

Og der er altså ikke tale om små motorer. Faktisk virker de som totalt overkill.

På et tidspunkt skulle vi gennem en sluse. Vandstanden på begge sider var en samme, så vi sejlede lige igennem.

Flere boliger lige ned til vandet. Her var vi vist i den pænere ende af byen.

Der er to måder at få (vand-?)forsyningen (?) over på den anden side af en kanal. Her er den anden.

Endelig kunne vi se markedet forude.

Fremme ved et af Bangkok’s flydende markeder. Konceptet er at de handlende sejler deres både frem til markedet, hvorfra de så faldbyder deres varer.

Ditto.

Vi var lidt nervøse for, om disse små skildpadder og ål/slanger også blev solgt for at blive spist, men det var åbenbart nogen man købte for at sætte fri.

Mad tilberedes i mange tilfælde i båden og sælges, som her, fra kajkanten.

Nogle af de handlende lavede maden på gril ved markedet. Grillen er så i en anden båd ved siden af den båd de handlede selv sidder i.

Bådene lægger til ved store pontoner med pavilloner på, hvor man så kan sidder og indtage den mad man køber.

Mere mad. Vi besluttede

Vi købte små forårsruller og endnu mindre spejæg.

Man kunne også købe fiskefoder og brød til fiskene, så vi skulle naturligvis prøve at fodre fiskene. De stod så tæt i stimen i vandet at selv en ateist kunne være gået på det.

Her er en video der viser Z fodre fisk. Og hvorfor hun pludselig ikke synes det var så sjovt mere #cliffhanger

Der blev også spillet musik – som man også kunne høre i baggrunden på videoen ovenfor.

Slut med det flydende marked, tilbage gennem sluserne.

Vi blev også lige pålagt et ‘landing fee’ for at komme AF vores Longboat da vi returnerede fra markedet (ret skal være ret, vi blev sat af et andet sted end et af de normale stop). Det var ca. 4 kroner så vi grinede bare.

Vi mødte det vi troede var en sød vagt der fortalte os at der findes TO slags Tuk Tuk i Bangkok. Og hjalp os med at skaffe en af de rigtige.

Det skulle vise sig, at vi blev hustlet igen: De to kendte hinanden og det hele var et stort scam. Mere om det senere.

Billedet her fremgår det også hvor lidt en høj mand kan se fra bagenden af en Tuk Tuk.

Endnu et stop. Med endnu et tempel.

Et af flere stop: Standing Budda.

Og han står faktisk op.

Denne statue frøs vist.

Anatomisk korrekt figur.

Bangkok er fuldt af templer. Og alle steder var der folk inde og bede, og de stiller pænt skoene udenfor.

Og masser af klokker og gong-gong’er.

Mere tempel.

Nyt møder gammelt. Personligt havde jeg nok valgt et andet ur.

Vi følte flere gange at vi var ‘for tæt på’. Dette billede er taget gennem et åbent vindue for at holde lidt afstand.

Alle steder køres på donationer. Et sted kunne man efterlade mønter og det galdt åbenbart om at få mønterne til at stå op på den meget ujævne plade. Der lykkedes mig at få begge mine mønter til at stå op, og jeg blev lidt overraske over de anerkendende blikke jeg fik bagefter.

Her blev der arbejdet ved et af templerne.

Mængden af vand til denne lille bitte 7-Eleven… (de er OVERALT, og i mange forskellige størrelser)

Ikke noget man ser hver dag: Denne 3-hjulede Tuk Tuk har åbenbart 4-hjulstræk.

En handelsgade. Alt det du ikke vidste du havde brug for.

Herunder et sted hvor drikkevarerne blev serveret i spande. Med et burn til forkert påklædning.

Razzia eller kontrol? Det grønne er åbenbart politiets bil.

En af de handlende havde fået konfiskeret sine varer.

Der var også et sted hvor de købte noget.

Billeder af kongefamilien ved en af Hongkong’s hovedfærdselsårer.

Rundkørsel af typen: Prangende uden at være enkel.

Vi gik væk fra de store gader og fandt vej langs en kanal. Selfie-time.

Endnu et market. Man har ikke brug for et tag hvis man har parasoller nok.

Vi kom forbi et sted hvor de havde stoppet trafikken for at lade nogle VIPer køre ud.

Jeg mente at det var  tale om medlemmer af kongefamilien (teksten på bilen siger ‘Royal Protection’) men Z var ikke enig.

Som sædvanlig kom vi væk fra alfarvej hele tiden. Denne gang langs floden førte os næsten ind i folks dagligstuer. Det tog de meget pænt.

Muligvis Bangkok’s mindste brandbil.

Vi var også oppe på Golden Mountain. Det var svært at få et billede der viste hvad det betyder så her er en model.

Z på vej op.

Alle steder er der gong-gong’er som man slår på for held.

Og klokker, masser af klokker.